Ułatwienia dostępu

2024-05-16
Osiągnięcia
Wykazaliśmy, że dochodzi do hybrydyzacji pomiędzy stanem krawędziowym z przerwą energetyczną a bezprzerwowym stanem powierzchniowym. W pierwszej kolumnie, swobodnie stojąca monowarstwa wykazuje stan krawędziowy z przerwą energetyczną. Druga kolumna pokazuje, że czysta powierzchnia szarego arsenu (As) charakteryzuje się bezprzerwowym stanem powierzchniowym Rashby w pobliżu poziomu Fermiego. W trzeciej kolumnie, po wprowadzeniu krawędzi schodkowych monowarstwy, stan krawędziowy przechodzi hybrydyzację z bezprzerwowym stanem powierzchniowym, co skutkuje pojawieniem się bezprzerwowych stanów krawędziowych na krawędziach schodkowych.

Odkrycia nowych faz kwantowych materiałów wykazujących egzotyczne właściwości, takich jak bezstratny transport  przez helikalne kanały krawędziowe, przyciągają zainteresowanie fizyków materii skondensowanej. W artykule opublikowanym ostatnio w Nature pokazujemy złożenie kilku porządków topologicznych, które tworzą odrębną nową fazę nazwaną „hybrydową fazą topologiczną”. Wykorzystując szczegółowe obliczenia ab initio, badacz IFPAN Rajibul Islam (ON6.5) we współpracy z grupami eksperymentalnymi odkrył taką nową fazę kwantową, w elementarnym szarym arsenie (As).

Topologia i oddziaływania to fundamentalne pojęcia we współczesnym rozumieniu materii kwantowej. Ich połączenie prowadzi do trzech ważnych nurtów badań: konkurencji pomiędzy różnymi formami oddziaływań, jak w przypadku splecionych faz, współdziałania pomiędzy oddziaływaniami i topologią, które wywołuje zjawiska w skręconych materiałach warstwowych i magnesach topologicznych, oraz złączenia kilku porządków topologicznych, które generują odrębne nowe fazy. Dwa pierwsze nurty stały się głównymi obszarami badań, ale trzeci z wymienionych powyżej kierunków pozostaje w dużej mierze niezbadany, głównie ze wzgledu na brak dotychczas odpowiedniej platformy materiałowej do badań eksperymentalnych. W naszej pracy, przy użyciu mikroskopii tunelowej, spektroskopii fotoemisyjnej i analizy teoretycznej, odkrywamy „hybrydową” fazę topologiczną materii w prostym ciele stałym, jakim jest arsen. Poprzez szczególną relację pomiędzy objętością, powierzchnią i krawędzią kryształu odkrywamy, że arsen charakteryzuje się połączoną silną i wyższego rzędu topologią, która stabilizuje hybrydową fazę topologiczną. Chociaż pomiary spektroskopowe w przestrzeni pędów pokazują oznaki topologicznych stanów powierzchniowych, pomiary mikroskopowe w przestrzeni rzeczywistej ujawniają unikalną geometrię topologicznie indukowanych kanałów przewodzących na krawędziach schodkowych, odkrytych na różnych naturalnych nanostrukturach na powierzchni. Przy użyciu modeli teoretycznych wykazujemy, że istnienie bezprzerwowych stanów krawędzi schodkowych w arsenie zależy od jednoczesnej obecności zarówno nietrywialnego silnego wskaźnika Z2, jak i nietrywialnego wyższego rzędu wskaźnika topologicznego,  co  razem z wynikami eksperymentalnymi dostarcza dowodów na hybrydową topologię w kryształach arsenu.

Prace naukowe

Md Shafayat Hossain, Frank Schindler, Rajibul Islam, Zahir Muhammad, Yu-Xiao Jiang, Zi-Jia Cheng, Qi Zhang, Tao Hou, Hongyu Chen, Maksim Litskevich, Brian Casas, Jia-Xin Yin, Tyler A. Cochran, Mohammad Yahyavi, Xian P. Yang, Luis Balicas, Guoqing Chang, Weisheng Zhao, Titus Neupert & M. Zahid Hasan

Kontakt do naukowców w IF PAN

Zobacz więcej

Charge dopants control quantum spin Hall materials

Unlike in the quantum Hall effect and quantum anomalous Hall effect, the quantization precision in the quantum spin Hall effect depends on unavoidable background impurities and defects. However, doping with magnetic ions restores the quantization accuracy.

Osadzanie magnetycznych powłok o unikalnej strukturze na nanodrutach InAs i InAs1−xSbx

Otrzymane struktury mogą służyć jako platforma dla otrzymania stanów jednowymiarowych ze złamaną symetrią odwrócenia w czasie, w tym także stanów nadprzewodnictwa topologicznego.

An artificial polariton neuron as a step towards photonic systems that mimic the operation of the human brain

Scientists from the Institute of Physics, Polish Academy of Sciences, and the Faculty of Physics at the University of Warsaw used photons to create a spiking neuron, i.e. the basic element of the future photonic neural network processor.
Zapamiętaj ustawienia